BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, June 3, 2012

Adam dan Suri

Adam mengepak tangannya diangkat lalu diselit di bahagian bawak leher berbaring landai di atas padang rumput dan padang ragut lembu polka dot atau lebih kurang corak splash coklat betul-betul dihadapan matanya. Posisi hidup teruna umur 30-an yang berbekalkan wajah teruna ala-ala 20-an kpop yang telah putus cinta untuk yang ketujuh kalinya. Hati meroyan bagai nak gila bila memikirkan si ibu di rumah sudah membuat missed call 20 kali banyaknya mahu menanyakan tentang bakal menantu suka makan budu yang selalu Adam ceritakan. Ah, tenung Adam memandang langit. Malam itu bintang berlegar macam palesit malam pula.
 ***
Adam pergi ke masjid. Dia tekad. Malam pertama terawih itu dengan idea gila mahu cari calon bini. Kata otak separa tak realistik dia. Mana-mana anak dara pakai baju warna merah akan jadi bini dia.

 ***
Kali ini dia  bersungguh. Badi apa lagi mahu timpa dalam fail kes bercinta dia mahu lupa. Ini malam pencarian cinta dia. Apa nak jadi. Jadi. Suri. Anak sunti dari bandar pulang ke kampung mahu jenguk atuk opah. Malam itu dipinjamnya baju kurung kosong opah warna merah. 

***
Adam lekas nampak lalu buat-buat gaya selamba pergi terus tanya Suri. " Awak nak kahwin dengan saya tak". Suri terperanjat. " Ok, saya sudi" balas Suri perempuan berspesis tak berapa nak stabil kejadah.  Suri rela kahwin awal nak bagi atuk opah rasa dapat cucu awal bahagia. Dah memang itu hajat mereka. Peluang bertandang takkan dilepaskan begitu saja. Muka boleh tahan tengok kasut crocs walaupun tak dapat dipastikan ketulenan originaliti. Ini peluang make family cara halal.Cekup saja.

***
Hari pertama solat terawih jumpa di masjid. Sekarang dah sepuluh tahun masa berlepas. Empat orang anak Adam dan Suri dapat. Tarikh luput tak ada pula tanda-tanda. 2 lelaki 2 perempuan. Sepasang kembar. Hidup mereka bahagia. Opah dan atuk sempat jua merasa lihat cucu sulung mereka.  
 ***
Dan ya cinta itu memang kadangkala gila. Selagi kau percaya pada janji tuhan selagi itu kau takkan jadi gila.